Handelen van docent binnen de klas

Identiteitsontwikkeling cursist – pedagogisch handelen docent binnen de klas

Een pedagogisch competente docent biedt de cursisten een veilige leeromgeving en houvast en structuur bij de te maken keuzes, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. De docent zorgt dat cursisten weten dat zij erbij horen en gewaardeerd worden.

Docent in een multiculturele klas
Een docent in een multiculturele klas krijgt te maken met verschillende achtergronden, culturen (normen, waarden en gedragingen) religies en voorkennis. Deze verschillen hebben invloed op het verloop van de communicatie. Een docent die interpersoonlijk competent is, kan een veilige leeromgeving creëren waarin die verschillen aan de orde gesteld en benut worden.

Motivatie
Motiveren van cursisten is belangrijk. Motivatie wordt vooral gestuurd door persoonlijke interesse. Intrinsieke motivatie heeft ook te maken met zinvol of betekenisvol leren. De cursist weet waarom hij iets leert en waartoe het kan leiden. Ook emotionele betrokkenheid bij school, met name de waardering voor de opleiding, heeft een sterk effect op de studievoortgang in het eerste jaar in het MBO.
De docent moet competent genoeg zijn om dit proces op de verschillende aspecten te sturen. Persoonlijk contact met de cursist speelt hierbij een belangrijke rol.

Samenhang
Naast het handelen van de docent in de klas speelt ook de visie en missie die de school heeft ten opzichte van de ontwikkeling van de cursist een rol bij de identiteitsontwikkeling. Voor meer informatie zie identiteitsontwikkeling cursist – consequenties voor docent binnen de school.

Hier kun je vinden
Essay over multiculturele klassen
Essay over motiveren van cursisten
• In gesprek met cursisten over de opleiding (rondetafel gesprekken)
• Filmpjes over gesprekken met cursisten

Aan de slag met je team/klas
• Filmpjes bekijken en met elkaar discussiëren over de sterke en zwakke kanten van je eigen team ten opzichte van het onderwerp.
Bijvoorbeeld: contact leraar en leerlingenveilig klimaat in de klas en gesprekken met leerlingen – soorten gesprekken
Rondetafel gesprekken organiseren
In gesprek met de cursist
Omgaan met culturele verschillen in de klas
Docenten stoppen ziel en zaligheid in het onderwijs (documentaire)

Theorie
• Andriessen, I., & Phalet, K. (2003). Wanneer onderwijs werkt. In: Migrantenstudies, themanummer Jeugd, 2003, 19(4), pp. 266-282
• Severiens, S. (2010). Divers talent in de klas. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
Wet BIO

Advertenties

Een gedachte over “Handelen van docent binnen de klas

  1. Als aanvulling op “culturele verschillen in de klas” wil ik wijzen op het servicedocument intercultureel vakmanschap van de docent maar ook van de toekomstige beroepsbeoefenaren die we nu in de klas hebben. In het servicedocument staat voor de opleidingen van ZWS achtergrondinfo en lessuggesties. Je kunt het pakket van de website van de MBOraad downloaden. Voor als je “aan de slag” wilt. Interculturele compenties voor de docent en voor de deelnemer in het MBO.
    Zie : http://www.mboraad.nl/?page/1554422/Intercultureel+Vakmanschap.aspx

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s