Handelen van docent binnen de school

Identiteitsontwikkeling cursist – consequenties voor docent binnen de school

In het MBO hebben veel jongeren nog niet helemaal helder welke kant ze op willen als ze aan hun beroepsopleiding beginnen. Zelfs als ze al met de opleiding bezig zijn, is het nog niet helemaal duidelijk voor ze. Voor school ligt een belangrijke taak om gestructureerde begeleiding te bieden.

Identiteitsontwikkeling
Identiteitsontwikkeling is de ontwikkeling die gedurende het gehele leven plaatsvindt. In elke levensfase doen zich fysieke, relationele en maatschappelijke veranderingen voor die van invloed zijn op de manier waarop we onszelf ervaren. De periode tussen twaalf en begin twintig jaar wordt als het meest bepalend beschouwd voor de identiteitsontwikkeling. Een groot deel van deze periode brengt een cursist op het MBO door. Loopbaan Burgerschap draagt bij aan de identiteitsontwikkeling van de cursist.

Loopbaan Burgerschap
In de Nederlandse wet is vastgelegd dat scholen bijdragen aan burgerschapsvorming en sociale integratie. Binnen het MBO wordt dit vormgegeven binnen Loopbaan Burgerschap.

Het onderdeel Loopbaan kent vijf loopbaancompetenties:
• Capaciteitenreflectie
• Motievenreflectie
• Werkexploratie
• Netwerken
• Loopbaansturing

Het onderdeel Burgerschap kent vier domeinen:
• De politiek-juridische dimensie
• De economische dimensie
• De sociaal-maatschappelijke dimensie
• Vitaal burgerschap

Samenhang
Naast de visie en missie die de school heeft ten opzichte van de ontwikkeling van de cursist speelt de docent en zijn pedagogisch handelen binnen de klas een grote rol bij de identiteitsontwikkeling. Voor meer informatie zie identiteitsontwikkeling cursist – pedagogisch handelen docent binnen de klas.  

 

Aan de slag met je te team/ klas
Om over deze onderwerpen met je team aan de slag te gaan, kun je gebruik maken van betreffende informatie.
Geweldloze communicatie binnen het onderwijs

Theorie
• Boer, P. den. Kiezen van een opleiding: van ervaring naar zelfsturing. ROC West Brabant
• Rutten, M. (2011). Weergave literatuurstudie ‘Leren voor het leven”.
• Volman, M. (2011). Kennis van betekenis. Universiteit van Amsterdam: Oratie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s