Leren in relatie tot vernieuwingsmodellen

Leren in relatie tot vernieuwingsmodellen

In het onderwijs is vernieuwing altijd en overal aanwezig. Op microniveau voert de docent dit uit met het verbeteren van het eigen onderwijs. Een diversiteit aan onderwerpen passeren de revue, waaronder instructie, toetsing, leerstofkeuze, nieuwe werkvormen en het vastleggen van resultaten. Meestal kiest de docent deze vernieuwing zelf, stuurt zelf op basis van eigen onderzoek. Volgens Guuske Ledoux (2011) van het Kohnstamm onderzoeksinstituut is de docent daar in de praktijk best succesvol mee.

Opgelegde vernieuwingen
Hoewel volgens Ledoux (2011) het gevoel bij veel docententeams heerst dat vernieuwingen van boven af worden opgelegd, komen deze vernieuwingen echter vaak door initiatieven van de werkvloer. Het innovatie project “durven, delen en doen” in het voortgezet onderwijs (Harink-Goossen, 2011) is hier een goed praktijkvoorbeeld van.

Excellente docenten
In de praktijk gebruiken docenten vaak bij vernieuwingen de trial & error methode in plaats van systematisch onderzoek. Zonder deze docenten ontstaat er op de werkvloer minder vernieuwingen. Hattie (2003) noemt deze docenten excellent. Volgens hem hebben deze docenten een voortrekkersrol en motiveren zij andere docenten. Het zou echter een goede zaak zijn als deze docenten meer ondersteunt en gefaciliteerd worden door, eigen, praktijkonderzoek zodat de PDCA cyclus volledig doorlopen kan worden in plaats van alleen dat de P en D fasen van de cyclus worden doorlopen. Oftewel de kwaliteit zal dan op langere termijn meer gewaarborgd kunnen worden.

Leren in een vernieuwingsproces
Leren is in feite een vernieuwingsproces. Het is het openstaan voor veranderingen en alternatieve oplossingen, het loslaten van het bestaande en het benaderen van een situatie vanuit diverse perspectieven.

Hier kun je vinden
Essays over dit onderwerp.
• Een link http://www.durvendelendoen.nl naar het vernieuwingsproject uit het Voortgezet Onderwijs.

Aan de slag met je team/klas
• Zie Tools.

Theorie

Hattie, J. (2003). What are attributes of excellent teachers ? Wellington: New Zealand: Council for educational research.

Enström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to development research. Helsinki: Orienta-Konsultit.

van der Meer, M., & Petit, R. (2011). Naar een verbindende leerarchitectuur. Strategische verkenning van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Utrecht: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s