Doen onderzoekend

Het inspiratie model is bedoeld om een team te inspireren om samen te leren. Maar wat is nu eigenlijk een team? Waarom draait het ene team beter dan het andere team? Van der Hilst (2012) beschrijft in het onderstaande artikel, dat het technisch ontwerp van de teamstructuur belangrijk is voor het goed functioneren van een team. Hij stelt dat er vaak teveel gefocust wordt op processen in een team terwijl er aan de technische organisatie van een team voorbij wordt gegaan. Van der Hilst beschrijft in dit onderstaande artikel 14 technische bouwstenen van een goede teamstructuur.

http://www.centrumvoornascholing.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/VTTA_februari_2012_Special_CNA_Teamvorming.pdf

Van der Hilst (2012) haalt in bovenstaand artikel diverse strategieën aan om aan de teamvorming te werken. Hieronder de links naar de teamfasen van Tuckman, de rollen van Belbin die je binnen een team kunt onderscheiden en een model vanuit het kleuren denken van de Caluwe om veranderingen in een organisatie te bewerkstelligen.

http://www.pmwiki.nl/kennis/fasen-teamvorming-model-van-tuckman

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/werken-in-een-team/belbin

De vraag “waarom moet het onderwijs steeds anders?” wordt nogal eens gesteld in de huidige onderwijssituatie op het MBO. Sir Ken Robinson geeft in onderstaand (getekend) filmpje van ongeveer 11 minuten, een aantal steekhoudende argumenten als antwoord op de gestelde vraag. De masterdocent kan middels dit filmpje de noodzaak tot (onderwijs)verandering onderbouwen (posted by Marian Bartels – de Waij)

Hieronder de link naar een onderzoeksrapport uitgegeven door het Ruud de Moor Centrum dat handelt over de motivatie van docenten t.a.v. professionalisering. Interessant om eens te lezen.

http://www.ou.nl/documents/14300/37be2a36-c686-44c4-8998-3b8a735d6022

In het artikel ‘ontwikkeling van leercompetenties’ geeft Simons (1997) aan dat de ontwikkeling van leercompetenties door een drietal misverstanden wordt verhinderd. Deze drie misvattingen zijn:

1 Slimme mensen zijn goed in leren

2 Goed kunnen leren is hetzelfde als goed kunnen onthouden

3 Leren vindt vooral plaats in trainingen

Deze misvattingen zijn er mede debet  aan dat bepaalde leercompetenties niet tot ontwikkeling komen of zelfs afgeleerd worden. Simons rekent af met deze misvattingen en voegt waardevolle informatie toe om te gebruiken bij het stimuleren van teamleren.

http://igitur-archive.library.uu.nl/ivlos/2005-0622-190301/5750.pdf

“Een kennis productieve omgeving spoort aan om een eigen inhoudelijk thema te ontwikkelen eigen thema wekt nieuwsgierigheid en stelt in staat om sneller dan een ander informatie op te sporen. Het bevordert het vinden van een aansluiting bij aantrekkelijke, professionele netwerken en het zet aan tot uitzonderlijke prestaties, daar waar een ander het opgeeft. Zo komen in een kenniseconomie roeping en beroep weer heel dicht bij elkaar te liggen. Voor de ontwerper en de kenniswerker is het van belang de bekwaamheid te ontwikkelen om een weg te vinden in het diffuse gebied van affiniteit, motivatie, passie en ambitie, om er vervolgens bewust gebruik van te kunnen maken.” Dit zegt Joseph Kessels (2001) in zijn oratie. Hij beschrijft o.a. het gedachtengoed van het ‘corporate curriculum’: de werkplek als krachtige leeromgeving.

http://kessels-smit.com/files/Oratie_2001_Kessels_Verleiden_tot_kennisproductiviteit.pdfmaken”.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s