Plannen maken (Ondernemend)

Door Ad Goverde
Plannen maken is een boeiende bezigheid. Maar het is de bedoeling dat we en samen van leren (Lerend team toch?) en dat het plan beter wordt, het doel bereikt wordt om de juiste reden en vanuit de juiste uitgangspunten (b.v. strategisch beleidsplan ROC).

Daar voor zijn mooie modellen beschikbaar om het een en ander te duiden:

drieslagleren

Single-loop learning

Enkelslag leren; doen we de dingen goed? Verbeteren van regels en procedures van WAT we doen gaat ervan uit dat problemen en hun oplossingen dicht bij elkaar liggen in de tijd en ruimte. In deze vorm van leren, zijn we in de eerste plaats gericht op onze acties. Kleine wijzigingen worden aangebracht in specifieke praktijken of gedrag, gebaseerd op wat wel of niet heeft gewerkt in het verleden. Het gaat om dingen beter doen, zonder te onderzoeken of onze onderliggende overtuigingen en aannames kloppen. Het doel is verbeteren van nieuwe procedures of regels.

Double-loop learning

Dubbelslag leren; doen we wel de goede dingen en kan het ook anders? Verbeteren van werk-inzichten en patronen HOE we dingen doen.

Double-loop learning leidt tot inzichten waarom een oplossing werkt. In deze vorm van leren, overwegen wij onze acties in het kader van onze operationele aannames. Dit is het niveau van de procesanalyse, mensen worden waarnemers van zichzelf, met de vraag: “Wat is hier aan de hand? Wat zijn de patronen?” We moeten inzicht verwerven om het patroon te begrijpen. We veranderen de manier waarop we beslissingen nemen en leren begrijpen hoe onze veronderstellingen ontstaan.

Triple-loop learning

Drieslag leren; kunnen we bepalen wat juist is? Hier gaat het om te begrijpen WAAROM we willen en doen-principes.

Triple-loop learning richt zich op het niveau van principes en waarden. Het leren gaat verder dan het ontwikkelen van inzicht en begrijpen van patronen, het richt zich op de totale context. Deze vorm van leren daagt ons uit om te begrijpen, hoe problemen en oplossingen gerelateerd zijn. Het daagt ons ook uit om te begrijpen hoe onze eerdere acties hebben geleid tot de huidige situatie. De organisatie leert te leren. De resultaten van dit leren helpt begrijpen, waarom we gekozen hebben voor de dingen die we doen. Door een beter begrip van waarom we zo reageren op onze omgeving, zijn we beter en sneller in staat ons gedrag te veranderen en als organisatie in te spelen op onze omgeving.

Het model wordt ook wel weergegeven op onderstaande wijze:

3slag

Bron: http://informatiearchitect.pauljansen.eu/introductie.htm

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s