Rollen Professionele docent

Deze prezi geeft een visuele interpretatie van de rollen van de professionele docent

Prezi Rollen Docent

Theoretische onderbouwing van de rollen van de  professionele docent

In het submenu wordt voor de verschillende rollen van de professionele docent een beschrijving en een theoretische onderbouwing gegeven. Hieronder beschrijven we hoe we tot ons product gekomen zijn.

De aanleiding

Aan het einde van onze masteropleiding kwam er één vraag centraal te staan. Wat nu?

Wij hebben heel veel informatie gekregen over allerlei concepten die binnen het onderwijs relevant zijn. Wij hebben naar aanleiding van die concepten essays geschreven, een analyseonderzoek en een interventieplan uitgevoerd. Wat nu?

Binnen onze leergroep waren wij het snel eens: er moest een vervolg komen. Wij willen de kennis delen. Een onderwijsconferentie gingen wij organiseren met als doel om mensen met elkaar te verbinden en de kennis te delen. Uiteindelijk is de rol van de masterdocent onze focus geworden. Met als doel masterdocenten verbinden en kennis te delen. Die rol wordt door de verschillende ROC ’s diffuus ingekleurd en zelfs binnen één ROC zijn er verschillende beelden van wat een masterdocent zou moeten doen. Wij stelden ons tot doel om deze masterrol verder te concretiseren. Zodat wij deze rol voor ons zelf helder hebben en daarmee kunnen wij management en collegae uitnodigen om verder met ons die rol te definiëren.

Wij zien ons product als een instrument waarmee wij binnen de betrokken ROC ’s de dialoog kunnen aangaan over de rol van de masterdocent.

Wij hebben gekozen voor het inspirerende concept van Simon Sinek. Zijn gedachtegoed is beschreven in: ‘it starts with why’ (Sinek, 2009)

de golden circle

De eerste mindmap:

screenshot_2013-01-13-13-49-12

Tijdens de eerste presentatie voor managers kregen wij positieve reacties. “Jullie zijn het product”  op het gebruik van het inspirerende filmpje met de ganzen. Zo krachtig:

Tijdens de eerst bijeenkomst van de opleidingsgroep na de tweedaagse, hebben we onder de medestudenten een inventarisatie gemaakt van de rollen die zij als professionele docent voorheen ook al uitvoerden en die ze dachten in de toekomst als professionele docent uit te gaan voeren. Door middel van een snelle brainstorm werden flappen op de muur volgeschreven:

Inventarisatie LD Rollen 1 Inventarisatie LD Rollen 2 Inventarisatie LD Rollen 5 Inventarisatie LD Rollen 4 Inventarisatie LD Rollen 3

Tijdens een bijeenkomst met onze leergroep kort daarna kwamen wij uit bij het rad van fortuin als beeld:

Eerste opzet rad

Binnen de rollen kozen wij filmpjes en citaten die goed representeren wat wij bedoelen met de verschillende rollen. We hebben dit materiaal verzameld in een matrix die in onderstaande googledoc weergegeven is:

Integrale eindopddracht – schema why-how-what

In dit document zijn de rollen al ingedeeld via het why-how-what schema van Sinek. Daarnaast hadden we het materiaal ook nog ingedeeld op de personen/groepen waarop de rol betrekking had (jezelf-studenten-collega’s-management-organisatie-overheid)

Dit is de googlemap met alle documentatie die we voor de theorie verzameld hebben.

Daar volgde de prezi presentatie uit zoals die nu bovenaan deze pagina staat.

Wij  gaan met de presentatie – binnen de ROC ’s – in verbinding met collegae onze rol verder invullen.

Wij staan te trappelen…….

Jolanda Dekker – ROC Leiden
Reineke Barentsen – Novacollege
Jos Stokman – ROC Leiden
Tom Hogendoorn – Novacollege (portfolio masterstudie)

Verwijzingen

Sinek, S. (2009). Start with why: how great leaders inspire everyone to take action. New York: Penguin Group (USA) Inc.

Advertenties

4 gedachten over “Rollen Professionele docent

  1. Master-docent. Ik weet het niet. Ik ga nog op zoek naar een andere term. Dekt dit de lading?
    Docent – onderzoeker; docent – innovator; LD – docent, teacher – leader?
    Wie heeft er een leuke suggestie?

    • Meesterdocent? Ik vind in ieder geval iedere link naar de salarisschaal (LC, LD, D-docent) eigenlijk niet in de haak. Het lijkt dan vooral om het geld te gaan. De opleiding gaat over professioneel meesterschap. Prof? Dan lijkt het wel of we op de universiteit werken. Meester? Dat is weer meer voor de basisschool. Best lastig nog.

      • Is het voor mijn gevoel allemaal net niet. Maar wat dan wel?
        Een voetballer is een spits of een keeper, een huisarts of chirurg…allemaal verwijzingen naar een specifieke taak.
        Wat is onze specifieke taak?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s