Verandering arbeidsmarkt

Verandering van de betekenis, samenstelling en het karakter van de arbeidsmarkt

Ontwikkelingen arbeidsmarkt
Bewegingen op de arbeidsmarkt zijn leidend voor het handelen van het MBO. Verschillende maatschappelijke trends en ontwikkelingen hebben invloed op de kwaliteit en de kwantiteit van het onderwijs. De aankomende jaren is het de uitdaging om innovatieve oplossingsrichtingen te bedenken die leiden tot een meer effectieve en efficiënte uitvoering van werkzaamheden. Er zijn grote verschillen in kans op werk tussen gediplomeerden van verschillende MBO-opleidingen. Voor de meeste opleidingen geldt: hoe hoger het MBO-niveau, hoe groter de kans op werk.

Afstemming opleiding – arbeidsmarkt
Het is van belang dat het aanbod aan beroepsopleidingen is afgestemd op de behoefte van het bedrijfsleven. Binnen veel sectoren maakt de digitalisering een enorme ontwikkeling door, hierdoor verandert het takenpakket van de werknemer. Het is belangrijk dat het MBO deze ontwikkelingen blijft volgen zodat de school steeds de aansluiting met het werkveld blijft houden. Nederland is meer en meer een kenniseconomie. Dit vraagt om slimme, ondernemende en competente mensen die zich ten volle bewust zijn van hun eigen talent. Dit stelt hoge eisen aan de wijze waarop jongeren en volwassenen cursisten deze competenties verwerven, onderhouden en optimaliseren. Het MBO is daarbij onmisbaar.

Innovatie
Het MBO is een zeer innovatieve sector. Vernieuwingen vinden plaats op veel gebieden, daarom is samenwerking en overleg met het werkveld van essentieel belang. Goed geschoolde werknemers zijn belangrijk voor een innovatief en krachtig werkveld.

Samenhang
De relatie school en werkveld is van groot belang. Zie hiervoor ook: De rol van arbeidsorganisaties in het leren, zoals werkplekleren, beroepspraktijkvorming, competentiegericht leren en het vaststellen van kwalificaties.

Hier kun je vinden
• Onderzoek ‘Professioneel werken met digitale middelen binnen het werkveld van de Sociaal-maatschappelijk dienstverlener’
• Onderzoek ‘Professioneel werken met ICT en sociale media in het basisonderwijs en de kinderopvang’
• Leerlijn ICT-vaardigheden
• Samenwerking met het werkveld, praktijkvoorbeeld

Aan de slag met je team/klas
• Discussiëren over: wat zijn de recente ontwikkelingen binnen jouw werkveld?
• Werkveld bijeenkomsten organiseren
• Praktijkbezoeken afleggen
Docentenstage in de praktijk

Theorie
• Meer, M., van der, & Petit, R. (2011). Naar een verbindende leerarchitectuur. ’s-Hertogenbosch: ECBO.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s