Werkplekleren

De rol van arbeidsorganisaties in het leren, zoals werkplekleren, beroepspraktijkvorming, competentiegericht leren en het vaststellen van kwalificaties

Werkplekleren
Leren op de werkplek is een essentieel onderdeel van de beroepsopleidingen. Goede leerbedrijven zijn onmisbaar voor het MBO. De beroepspraktijk laat cursisten kennismaken met de actuele praktijk en leert hun beroepsvaardigheden. Leren op de werkplek is een noodzakelijk onderdeel van de beroepsbekwaamheid mede omdat er altijd verschillend zijn tussen de beroepspraktijk zoals beschreven in de curriculumdoelen en de feitelijke praktijk in concrete werksituaties. Het doel van het opleiden van onze studenten is dat ze duurzame kennis ontwikkelen, kennis die toepasbaar is in het werkveld zodat ze straks als beginnend beroepsbeoefenaar sterk in hun schoenen staan.

Werkplekleren – motivatie
De beroepspraktijk is bij uitstek geschikt om de leerling gemotiveerd te houden. In het rapport De doorbraak in zicht, Landelijke tussenrapportage Doorbraakproject Werkplekleren 2009-2011 (Nieuwenhuis, Nijman, Kat – De Jong, De Ries, & Van Vijfeijken, 2011) wordt leermotivatie en waardering voor de opleiding benoemd als een direct leerrendement van werkplekleren voor de student. Het rendement van combinaties van leren en werken (Nelen, Poortman, De Grip, Nieuwenhuis, & Kirschner, 2010) is dat de intrinsieke motivatie van de student sterker positief wordt beïnvloed door het leerbedrijf dan door de school.

Werkplekleren – zelfvertrouwen
Werkplekleren heeft ook invloed op het zelfvertrouwen van de cursist. Zelfvertrouwen is een belangrijke eigenschap van de mens. Een student die over voldoende zelfvertrouwen beschikt, zal betere schoolresultaten behalen dan een student die weinig zelfvertrouwen heeft. Nelen et al. (2010) hebben de relatie tussen werkplekleren en persoonlijke ontwikkeling in o.a. Australië, Verenigde Staten en Finland onderzocht. In alle gevallen geven studenten aan dat beroepspraktijkvorming bijdraagt aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen.

Samenhang
De relatie school en werkveld is van groot belang. Zie hiervoor: Verandering van de betekenis, samenstelling en het karakter van de arbeidsmarkt en Identiteitsontwikkeling cursist – pedagogisch handelen docent binnen de klas.

Hier kun je vinden
• Literatuur om te bestuderen

Aan de slag met je team/klas
• In discussie over:
- doel BPV
- verwachtingen BPV
BPV begeleiding
- de relatie tussen school en praktijk
• Reflecteren op BPV-bezoeken, met name de gesprekken aan de hand van voorbeelden uit de theorie

Theorie
• Nieuwenhuis, A.F.M., Nijman, D.J.J.M., Kat-de Jong, M.P. , Ries, MSc K. E. de, & Vijfeijken, M.M. van, (2011). De doorbraak in zicht.
• Nelen, A., Poortman, C.L., Grip, A. de, Nieuwenhuis, A.F.M., & Kirschner, P. (2010). Het rendement van combinaties van leren en werken. Een review studie uitgevoerd op verzoek van de PROO-NWO.

2 reacties op “Werkplekleren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s