Leertheorieën

Leertheoriën

Om te weten wat een leertheorie is, moet je eerst weten wat leren is. In alle verschillende leertheorieën van de afgelopen eeuw zijn drie overeenkomstige uitgangspunten.

  • Leren is een blijvende verandering in handelen of biedt de potentie om het aan te passen.
  • Leren heeft plaatsgevonden als de lerende het demonstreert.
  • Leren moet het resultaat zijn van ervaring en interactie met de wereld om je heen.

Opbouw leertheorie

Een leertheorie bestaat uit observaties van veranderingen in gedrag en een verklaring voor de verandering in het gedrag. Een leertheorie kun je herkennen aan drie essentiële onderdelen.

  • De resultaten: wat is de verandering in het gedrag?
  • De bedoelingen: wat zijn de processen die voor dit resultaat zorgen?
  • De invoer: welke triggers brengen de processen op gang, wat zijn de bronnen voor leren?

De leertheorieën in ontwikkeling

Vanuit diverse benaderingen kun je naar de begrippen leren en ontwikkeling kijken. Daarom blijft het ook belangrijk dat mensen kritisch omgaan met deze theorieën. Een reis door de leertheorieën:

  • Behaviorisme is een stroming binnen de psychologie, die zich onderscheidt van andere stromingen. Het observeerbare, respectievelijk registreerbare gedrag is het enige geldige onderzoeksobject voor deze theorie. Het onderscheidt zich daarbij uitdrukkelijk van andere richtingen die gedachten en emoties tot object van onderzoek nemen (via introspectie) zoals bijvoorbeeld de psychoanalyse. De theorie verklaart de gedragsreacties door leerprocessen.
  • Cognitivisme houdt zich bezig met cognitie, dus met psychische processen die te maken hebben met begrip, kennis, herinneringen en geheugen, probleemoplossing en informatieverwerking.
  • Constructivisme borduurt voort op de ideeën van de cognitivistische leertheorie. De huidige maatschappij vraagt andere vaardigheden van zijn burgers. Verschillende zaken zijn hierop van invloed zoals het stadium in de ontwikkeling van leren leren, de manier van kennis vergaren, leerstijlen, en persoonlijkheidskenmerken.
  • Bij Connectivisme gaat het niet om wat en waar je leert, maar om hoe je in deze maatschappij kennis vergaart. Dit gebeurt niet alleen op school, maar ook thuis via bijvoorbeeld internet.
  • Bij Communities of Practice is het uitgangspunt dat leren een integraal onderdeel is van de dagelijkse werkpraktijk.
    De belangrijkste eigenschappen zijn:

Community: elkaar leren kennen en een gemeenschap vormen om het gemeenschapsgevoel te versterken
Practice: deelnemers ondernemen gezamenlijke activiteiten en leren al doende
Identity: deelnemers ontwikkelen een gemeenschappelijke taal en stralen uit waar ze trots op zijn
Meaning: door uitwisseling van kennis en ervaring ontstaan nieuwe gezamenlijke formuleringen, interpretaties en definities.

http://koll.wikispaces.com/Belangrijkste+Leertheoretische+stromingen

Aan de slag met je team

  • De filmpjes over leertheorieën geven een beeld van alle leertheorieën die er zijn.
  • Door met je team het filmpje over de pianotrap te bekijken kun je de discussie voeren over “het veranderen van gedrag”.
  • Met de werkvorm Wereldcafé  kun je iedereen activeren en de aanwezige kennis laten ‘stromen’.
  • Een mindmap kan helpen bij het structureren van informatie
  • Om met je team samen te vernieuwen en te innoveren in de praktijk kun je gebruik maken van de  toolbox.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s